tel +48 53 544 61 64          Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak czytać listy oczekujących w NFZ?

Obowiązkiem świadczeniodawcy jest prowadzenie list oczekujących na udzielenie świadczeń oraz sporządzanie dotyczących nich raportów. Listy oczekujących w NFZ tworzone są w przypadku, gdy świadczenie nie może zostać udzielone w momencie zgłoszenie się pacjenta do przychodni lub szpitala. Uwzględniają one określone dane pacjenta oraz informacje dotyczące kategorii medycznych. Wyjaśniamy, czym są listy oczekujących na świadczenia w NFZ oraz jak należy je uzupełniać.

Czym jest lista oczekujących na świadczenie?

Dokumentacja medyczna, która musi być prowadzona przez świadczeniodawców, uwzględnia listę oczekujących na świadczenia refundowane przez NFZ. Służy ona do zapisu pacjentów, w przypadku których świadczenia nie mogą zostać udzielone od razu np. po zgłoszeniu się do przychodni. Na listę wpisywani są zarówno pacjenci wymagający wizyty lekarskiej, jak i pacjenci oczekujący na wykonanie badań i zabiegów medycznych. Należy poinformować pacjenta o tym, że zostanie zapisany na listę oczekujących w NFZ.

Jak czytać listy oczekujących na świadczenie w NFZ?

Listy oczekujących zawierają określone informacje, na podstawie których identyfikowany jest pacjent oraz sporządzane są później sprawozdania. Prowadzenie list oczekujących ma na celu równe traktowanie wszystkich świadczeniobiorców oraz ułatwia identyfikację problemów związanych z dostępnością do świadczeń medycznych. Czytanie list oczekujących na świadczenia nie jest skomplikowanym zadaniem. Listy oczekujących uwzględniają niezbędne dane, na podstawie których możliwe jest pozyskiwanie informacji dla jednostek zewnętrznych i tworzenie sprawozdań. Listy oczekujących stanowią część dokumentacji medycznej, prowadzone są dla pacjentów pierwszorazowych oraz dotyczą nie tylko określonych świadczeń, ale także komórek, czyli m.in. poradni i oddziałów szpitalnych. 

Pacjent wpisywany jest na listę oczekujących, gdy czas oczekiwania na realizację świadczenia wynosi co najmniej 1 dzień. Lista oczekującej uwzględnia m.in.:

  • kategorie medyczne, czyli oznaczenie przypadku (przypadek pilny, przypadek stabilny),
  • dane identyfikacyjne pacjenta,
  • rozpoznanie,
  • planowany termin udzielenia świadczenia.

Aby móc prawidłowo wypełniać listę oczekujących oraz sporządzać niezbędne raporty, trzeba poznać słownik dotyczący komórek organizacyjnych i świadczeń podlegających sprawozdawczości. Niezbędne informacje na ten temat znajdują się między innymi na stronie internetowej NFZ. Ułatwiamy prowadzenie dokumentacji medycznej, oferując kompleksowe usługi informatyczne. Outsourcing informatyczny to jedno z najchętniej wybieranych rozwiązań, które pozwalają uniknąć błędów w prowadzonej dokumentacji oraz usprawniają działanie np. przychodni. Szkolimy, doradzamy i wspieramy świadczeniodawców, aby jak najlepiej wywiązywali się z nałożonych na nich obowiązków.